Al deze stenen voor sparen en lenen
|
|
Andijk
C.
Schuurman Wzn.
Het bestuur wordt gekozen: Cornelis Schuurman, voorzitter, die
daarmee ook de titel "directeur" kreeg. Dirk Smit, 2e
voorzitter, Gerrit Prins Jb zn, bestuurslid. Het spreekt bijna
vanzelf dat Warnaar als kassier wordt benoemd, tevens zal hij in
de vergaderingen de secretaris zijn. Later veranderde dat sterk,
maar in de discussie over de cooperatie in de 21e eeuw, komt dit
model weer terug.
Tot leden van de Raad van Toezicht worden benoemd: Hendrik Tuytel,
Pieter Vriend Nzn en Jacob Bakker Kzn.
Als kassier krijgt de heer Warnaar al direct een salaris van f.
25,- per jaar en omdat hij ook als secretaris moet optreden,
krijgt hij daarvoor ook nog eens "tien gulden" extra.
Bestuur en Raad van Toezicht zullen de nodige stappen verrichten
om Koninklijke Goedkeuring op de statuten te verkrijgen en de
nieuwe cooperatie aan te sluiten bij de "Centrale Raiffeisen
Bank" te Utrecht.
De vergadering werd bijgewoond door de heer L. van der Geest,
kassier van de Boerenleenbank te Wervershoof, "die zoo
bereidwillig was, de jeugdige vereeniging met zijne ondervinding
van advies te willen dienen."
In menig opzicht was dit bestuur royaler dan dat in Wervershoof.
Bestuur en Raad van Toezicht nemen in de vergadering van 3 april
1906 een jaar na de oprichting, een aantal belangrijke besluiten:
"voor de som van 50 cts aan te koopen een portret van den
stichter der Boerenleenbanken, den Heer Raiffeisen." En het
salaris voor de kassier vast te stellen op f 100,- per jaar. De
toeslag voor de functie secretaris blijft op f 10,- per jaar.
Op 20 april 1906 is er voor het eerst een "echte"
Algemene Ledenvergadering. In het cafevan C.Smit zijn dan 94 van
de al 125 leden aanwezig, 9 leden waren zonder bericht van
verhindering te sturen, niet aanwezig. "Op wie dus de minder
aangenamen plicht rust om 50 cts boete te moeten betalen."
De heer Tuytel opent om 7 uur de vergadering. De notulen
vermelden: "In zijn openingswoord deed de voorzitter
uitkomen, dat hij zeer tegen deze vergadering had opgezien, ja,
als hij, bij zijne verkiezing als voorzitter van den Raad van
Toezicht, geweten had, dat deze tevens voorzitter moet zijn van de
algemeene vergadering, dan had hij voor die betrekking bedankt.
Hij was er eigenlijk een weinig ingeloopen en wel door de schuld
van den kassier. Evenwel, er was nu niets meer aan te veranderen:
hij moest de leider dezer vergadering zijn. Echter deed hij een
beroep op de toegevendheid der vergadering, waar hij fouten mocht
begaan, waarna de bijeenkomst werd geopend en den Secretaris werd
verzocht de notulen te lezen."
In de vergadering van Bestuur en Raad van Toezicht van 7 januari
1908, krijgt de kassier een "subsidie" van f 25,-
"tot het aanschaffen van een lessenaar, op voorwaarde, dat
van hem in 1908 en 1909 geen aanvrage zal uitgaan om verhoging van
salaris als kassier.", uiteindelijk moet het geld wel ergens
vandaan komen.
Maar reeds een jaar later maakt het bestuur wederom een royaal
gebaar en schenkt de kassier een vulpen vanwege zijn grote inzet
en vele bemoeienissen.
In dit soort geschenken in natura was het bestuur heel sterk. Toen
de notulen al bijna waren afgesloten van de Bestuursvergadering
van 13 februari 1914, krabbelde de secretaris nog tussen de regels
(zeer tegen de gewoonte van zijn anders zo keurig geschreven
bladzijden): "Nog werd besloten aan den kassier als beloning
voor het onderwijs in boekhouden, den kantoorstoel in eigendom af
te staan." Welk een royaal gebaar!!
Groei
In 1915 deed zich de behoefte voor om het kantoor van de kassier
ruimer te behuizen. Met het groeien van de bank werd het
bezwaarlijk alle activiteit nog steeds in het huis van de kassier
onder te brengen.
Een voorstel tot bouw van een kantoor met woning voor de kassier
werd voor het eerst op 1 maart 1915 in een Algemene Vergadering
gebracht. Een vergadering die door niet minder dan 230 leden werd
bezocht! Het bestuur stelde voor een bedrag voor de bouw uit te
trekken van f 4500,- voor kantoor en woning. De kassier geeft als
eerste een korte toelichting bij het voorstel en stelt daarbij dat
"het verwerpen of aannemen van het voorstel hem
vanzelfsprekend niet onverschillig laat, maar dat de vergadering
toch allereerst het belang van de bank in het oog moet
houden". En dat deed de vergadering. Een tumultueuze
discussie is het gevolg. Voor- en tegenstanders bestrijden elkaar.
Uit de vergadering komt o.a. het voorstel om te proberen iets
geschiktst te huren, omdat men niet kan inschatten hoelang de
kassier nog op zijn post blijft. Gaat hij weg dan blijft de bank
met een probleem zitten. Lakstempel
voor alle waardeverzekeringen en overeenkomsten.
Met enige aarzeling gaat het bestuur mee met het voorstel om de
vergadering te verdagen en nog eens goed te studeren op een
goedkopere oplossing, daarna kan een buitengewone algemene
vergadering bijeen worden geroepen om een besluit te nemen.
Wat de aanwezigen niet wisten, of in ieder geval niet iedereen,
was dat het bestuur (zelfs buiten aanwezigheid van de voorzitter)
al een stuk grond had gekocht. Op 22 oktober 1913 werd in een
spoedvergadering besloten het stuk grond van 320 m2 te kopen van
de fa. Dekker & Co. f 1600,- was de vraagprijs, het was een
unieke kans, maar "Na eene conferentie met den firmant Dekker, werd de eisch
verminderd met f 25,- en dus gesteld op f 1575,-"
Nog een tweede gevolg van de groei van de bank komt in die avond
aan de orde. Er moet een hulpkassier/boekhouder worden aangesteld.
Daarover is men het snel eens, de kassier wordt gevraagd een
vergelijkend examen te organiseren, waaraan alle inwoners kunnen
deelnemen.
Toch zou later deze aanstelling ook van invloed zijn op de te
bouwen dienstwoning/kantoor.
Vorige pagina
<> Volgende pagina
Bovenstaande tekst is overgenomen uit:
Uitgave: Rabobank Westfriesland-Oost, © februari 1998
|